Köpvillkor

Garantier

Alla våra produkter har ett (1) års garanti mot material och fabrikationsfel.

OBS! Garantin gäller ej
1. Skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel.
2. Skador orsakade av ingrepp av annan än vår egen serviceverkstad.
3. Normalt slitage, tex på läderband och repor som uppkommer vid användning. 

Försäkring

I samarbete med Smur Försäkringar lämnar vi en kostnadsfri försäkring på ditt smycke (värde över 750:-/smycke) i 6 månader från köpdatumet. För att få försäkring behöver du fylla i ditt personnummer vid beställning. Obs! Försäkringen gäller bara vid köp av smycken värda över 750:- per smycke.

För fullständiga försäkringsvillkor läs här.

Pris och frakt

Alla priser på SoBLING.se är i svenska kronor (kr) inklusive 25% moms. Vi har fri frakt på alla beställningar!

Om varan skadas eller kommer bort under transporten måste du meddela vår kundservice inom 14 dagar. Skada på oöppnat paket anmäls till utlämningsstället.

Prisgaranti

Vi betalar ut mellanskillnad på våra produkter om du hittar samma vara någon annanstans med ett lägre pris. Detta gäller enbart på ordinarie priser och ej på REA produkter! Inkom med ditt ordernummer, ev. kvitto eller adressuppgifter på butiken där varan finns via mejl eller post inkl. dina kontouppgifter!

Köp/Betalning

Alla köp betalas med kort, faktura eller direktbetalning.

KLARNA / Faktura & Kortbetalning

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan.

Klarna Checkout Användarvillkor

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm), “Klarna”, villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas (“Villkoren”). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.

Identifiering, anpassning och riskbedömning

För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifylla adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.

Betalning, avgifter

Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

När du slutför ett köp via Klarna Checkout träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

Användning, PIN-kod

Klarna är innehavare av samtliga rättigheter till Klarna Checkout. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor. Klarna Checkout erbjuder möjligheten att välja en personlig kod, s k PIN-kod. Denna PIN-kod är ett valfritt alternativ för dig som önskar ett extra skydd när du ehandlar. Tänk på att inte välja en kod som har något samband med ditt eget personnummer, telefonnummer eller liknande, att inte avslöja koden för någon eller att anteckna koden på ett sådant sätt att utomstående kan anta att det avser en PIN-kod.

Försäkran

Du försäkrar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, samt att du får ingå avtal obehindrat och utan målsmans, förvaltares eller annan persons godkännande.

Om du använder tjänsten för en juridisk persons räkning, garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal och härmed accepterar Villkoren i dess helhet för den juridiska personens räkning. Genom att uppge personuppgifter om andra personer bekräftar du även att du har medgivande att uppge dessa uppgifter och att uppgifterna får användas för de ändamål och på de sätt som beskrivs i dessa Villkor.

Missbruk

Användning av uppgifter som inte är dina eller som du av annan anledning inte har rätt att använda, samt användning av Klarna Checkout i övrigt på sätt som inte är avsett, kommer att bedömas av Klarna som missbruk. All information relaterad till missbruk eller misstänkt missbruk av Klarna Checkout, exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter, sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Användaren kan komma att spärras från vidare möjlighet att använda Klarna Checkout. Din efterlevnad av Villkoren och enskilda betalningsvillkor för Klarnas tjänster påverkar också riskbedömningen vid användning av Klarna Checkout och därmed din möjlighet att använda dig av alla betalningsalternativen.

Personuppgifter

Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:

  1. Kontaktinformation – namn, address, e-postaddress, telefonnummer m m
  2. Personnummer
  3. Betalningsinformation – kortnummer, fakturainformation m m
  4. Finansiell information – t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)
  5. Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör
  6. Historisk information – uppgift om tidigare köp, hur du tidigare har efterlevt betalningsvillkoren, eventuella avslag m.m.
  7. Information om din dator/enhet – IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar m m
  8. Allmänt tillgänglig information på internet

Personnummer används för identifiering och som kundnummer i kundhanteringssyfte i Klarnas system. Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. Klarna kommer att använda eventuell sådan information för att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout. Klarna kan även komma att använda elektronisk kommunikation (kommunikation via t ex SMS och e-post) i kontakterna med dig. Klarna kan komma att lämna ut uppgifter till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen på de sätt och för de ändamål som beskrivs här. För administrativa ändamål kan uppgifter även komma att lämnas ut till den ehandlare där du gjort ditt inköp samt till våra särskilt utvalda partners för kundanalys och marknadsföring. Vidare kan uppgifter komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES- området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera felaktiga uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter.

Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på dataskydd@klarna.se

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.

 

Leveranstid:

Normalt har du ditt paket inom 1-3 arbetsdagar om inget annat anges.  För förlovnings- och vigselringar är leveranstiden 3-14 arbetsdagar. 

Bytes- och ångerrrätt inom 14 dagar

Du rätt att byta eller ångra ditt köp inom 14 dagar. Du ska då meddela oss senast 14 dagar efter du mottog varan. För att bytet/returen ska godkännas ska varan vara oanvänd (det går bra att prova) och returneras i oförändrat skick. Varan ska förpackas i originalförpackningen med tillhörande emballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Returnera varan tillsammans med ordersedeln samt dina eventuella nya önskemål. Har du ångrat ditt köp så återbetalar Svenska Smyckegruppen dig snarast, dock senast 30 dagar från den dag vi tog emot din retur. Fraktkostnaderna vid returfrakt måste du själv stå för. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto!

Förlovnings- och vigselringar, graverade eller på annat sätt specialbeställda produkter omfattas ej av bytes- och ångerrätten.

Har du mottagit fel storlek, fel produkt eller på annat sätt avvikande produkt kontaktar du kundtjänst snarast möjligt, dock ska produkten vara oss tillhanda senast 14 dagar efter du mottagit ditt paket.

 

Reklamation

SoBling/Anghems Guld AB följer konsumentköpslagen. Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Reklamationer ska skriftligen ställas till:

SoBling.se / Anghems Guld AB
Box 60
311 21 Falkenberg

Förlovnings- och vigselringar samt graverade produkter

Då vi tillverkar både förlovnings- och vigselringar enligt  din beställning tvingas vi ta ut en kostnad vid storleksändring efter tillverkning. Öppet köp gäller ej på specialbeställningar eller andra varor tillverkade efter kundens önskemål. Det går bra att byta och är det graverade produkter brukar vi kunna lösa det också. Förlovnings- och vigselringar, graverade eller andra specialbeställda produkter omfattas ej av öppet köp. Gravyr inger ej på Titan och stålringar.

Personuppgifter och E-post

När du handlar hos Sobling godkänner du att dina kunduppgifter sparas för att din order ska kunna hanteras korrekt. Du godkänner även att Sobling får skicka erbjudanden och nyheter till din E-postadress. Personuppgifter handlas med största försiktighet enligt Personuppgiftslagen.

Kundservice

Öppettider: Vardagar 10.00 – 14.00
Tel: 0771-70 75 00
E-post: info@sobling.se

Allmänt

Vi reserverar oss för eventuella prisfel och för felaktig information påverkad av tekniska eller mänskliga fel. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.